Jag går snart i taket av allt debatterande!

[17:58]

Snart är det hockey på tv. Mora-Malmö, eller tvärtom. Viktigt att se på, tydligen. Jag är inte så överväldigad precis, snarare uttråkad över nyheten att jag kommer få lov att sitta och glo på hockey i två timmar. Jag är inte på hockeyhumör idag helt enkelt!

Har haft debatt idag. Först hemma hos svärföräldrarna och sen med min egen familj. Rovdjursfrågan är just nu enorm i Dalatrakten. Eller, säg när den inte är enorm förresten. Jag har ärvt pappas tankar och åsikter om saker och ting, och ser mig själv som en ganska vettig människa. Det tycker väl kanske alla om sina egna åsikter förstås.. Hur som helst, my point is: jag förstår inte människor som tycker att man ska utrota vargen till exempel. Hur i h-vete kan man komma med argument som att vargen skulle vara farlig för människan när den inte har dödat en människa sedan artonhundra-frysit-fast? Jag måste påpeka att det är ganska så underligt att säga att vargen är ett hot mot ens barn när de ska ut och bygga kojor i skogen när man stöter på våldtäktsmän och mördare som jobbar på dagis. Hallå, hundar dödar fler människor på ett år än vad en varg har gjort på tvåhundra år..

Jag är inte påläst, jag kan ha fel, men som jag har uppfattat det så har faktiskt ingen människa blivit dödad av en varg på mycket, mycket länge. Nu vill någon moderat att man ska få in lite nytt blod till den svenska stammen, helt enkelt importera hit lite ryska vargar. Det man fick höra då när vi diskuterade det var: "Hur ska det bli när de där aggressiva ryska vargarna komer hit, då kan man ju inte gå säker, framför allt inte små barn." Vadå höjden av rasism. Som att ryska vargar skulle vara mer aggressiva än svenska? Grejen är väl den att svenska vargar attackerar hundar ute i skogen bara för att de flesta av de attackerade hundarna faktiskt är jakthundar med ett visst behov av att jaga upp sitt "byte" och driva det mot jägaren. Även en hund som inte är tränad för jakt brukar kunna jaga upp djur och försöka driva dem, eller helt enkelt valla dem till att stanna tills husse eller matte kommer. Är det då inte ganska så logiskt att vargen i sin tur skyddar sitt liv? Jag skulle utan tvekan skydda mig om jag känner mig trängd och jagad. Det ligger väl i alla djurs, även människans, natur att skydda sig själv om man inte längre kan fly? Instinkten tar över även hos oss till slut, hur smarta vi än påstås vara.

Jag har helt enkelt mycket svårt i att förstå folks argument mot att minska vargstammen. Visst, jag förstår ilskan i att förlora trettio av sina trettiofem får om man tjänar pengar och lever på att äga får. Å andra sidan så har man faktiskt konstaterat att det i många fall har varit hundar som har rivit och dödat fåren, grejen är den att det verkar som att det är vargen som pekas ut som boven bara för att den redan är ganska "hatad" och att många vill att fler ska vilja ha bort den helt. Jag förstår att man känner ilska och sorg i att ha förlorat sin hund i en vargattack. Jag skulle själv bli utom mig av sorg och ilska om min hund blivit dödad, det säger sig självt. Jag skulle antagligen vilja ha ihjäl vargen som gjot detta. Men å andra sidan så måste man nog lägga band på sina känslor och inse att det faktiskt inte bara är vargens fel till att sådant händer. Ska man enbart skylla på vargen i dessa lägen? Man måste ju också se att det faktisk tillhör naturens gång att djur ofta blir dödade av starkare motståndare.

Människan är ett mycket egotrippat djur, det kan vi allt konstatera. Naturen sköter sitt till slut, hur mycket vi än breder ut oss. I grund och botten är det faktiskt vi som skapar dessa problem, att rovdjuren kryper allt närmre inpå våra hem och hus. Vi minskar konstant deras tillgångar och gör i slutändan det omöjligt för dessa rovdjur att överleva. Som de säger på en reklam på Animal Planet: "Om några hundra år, ska då våra efterlevande släktingar se oss som den stora apan, eller som den där giriga apan?"

Over and Out//

Kommentarer:
Postat av: Runarzainab

Very nice site. Well laid out.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits