Det här med dans

[14:56]

Har suttit och desperat försökt hitta lite inspiration till kommande koreografier. Jag som outbildad streetdansare har ganska svårt att "falla tillbaka" på någonting när inspirationen tryter. Jag har inget ess i bakfickan i form av en grundutbildning inom streetdance/hiphop, och det gör det hela så svårt. Jag kan inte isolera mig till en speciell stil inom området, för jag vet ju inte ens vilka stilarna är. Jag kan några stycken, men jag har inga baskunskaper inom dessa olika stilar. Jag får helt enkelt förlita mig på att min så kallade New School-stil ska gå hem hos mina elever, för jag har tyvärr inte mer än det att bjuda på...

Jag tvivlar så ofta på mig själv just för att jag inte har någon form av utbildning när det gäller streetdance. Ett halvår på Lunnevads Folkhögskola där vi dansade street några gånger i veckan gjorde mig inte mycket visare, eftersom jag mestadels av tiden inte mådde bra psykiskt och dessutom hade problem med mitt ena knä. Jag har helt enkelt fått inspirera mig själv, lärt mig via kompisar, dansat ihop och hittat inspiration med kompisar under gymnasiet, lärt mig via enstaka workshops och sånt. Mer än den utbildningen har jag inte, och jag känner mig naken. Så oerfaren. Ibland känner jag mig också så dålig tack vare det, att jag inte har något annat än mitt eget rörelsemönster och lite influenser från film och workshops, kompisar och musik att ge. Jag är ju oerfaren, helt enkelt. Det jag frågar mig är, om jag har kommit så här pass långt inom streetdance utan någon form av hjälp från utbildning, borde jag då inte utvecklas när jag väl tar steget och utbildar mig? Det måste inte nödvändigtvis vara en skola som utbildar mig, livet har så många olika sätt att utbilda en på. Att få utforska min egen stil med hjälp av mer kunskaper, om det så är att åka iväg till USA, närmare bestämt L.A och ta massvis med klasser, eller att gå en kurs på Danshögskolan spelar ingen roll. Bara jag får känna framsteg, att jag får sluka information och kunskap från någon som har detta att ge mig. Att jag kan hitta min egen stil, den som gör mig originell. Jag vill starta ett danskompani, ett kompani som kan inrikta sig inte bara på streetdance, utan även jazz, modernt, ja det som faller en i smaken. Känslan av att kunna välja, att kunna göra precis det man vill med vad man har

Jag kommer att hitta min dröm att leva i en dag, det vet jag!

Over and Out//

Kommentarer:
Postat av: Marica

Ååh vad jag känner igen mig... även om jag dansat locking i 1,5 år så känner jag fortfarande likadant. Visst finns det "bassteg" inom locking jag använt mig av en hel del...
men det blir också väldigt tråkigt efter ett tag. Jag känner mig nästan alltid kass som koreograf, men vad kan man göra? Alla av dina elever jag pratat med gillar din stil väldigt mycket i alla fall och tycker MYCKET om dina koreografier! Att jag tycker att de är jättebra och roliga att köra vet du väl redan... =) Rock on och låt inte ogrundad självkritik tynga ned dig! Kram//Marica

Postat av: Alansarah

interesting site! cool design! To the author respect and honour! :-)

2010-05-14 @ 10:30:10
URL: http://alansarah.3steps.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits