Kloka ord

[17:05]

Satt precis och läste Monicas, min underbara svägerskas, blogg.. Hon är klok. Jag vill vara mer som henne. Hon har så mycket vettigt att säga. Jag är nog den enda utav många som jag känner som nästan aldrig har något vettigt att säga. Här sitter man och klagar över söndersprängda muffins i ugnen när man egentligen borde ägna sig åt att göra världen till ett bättre ställe. Screw alla som gör världen mindre värd att leva i. Fan för krig och orättvisor. Fan för mig som sitter dagarna i ända och buhuar över i-landsproblem som ses som ett myggbett i de länder där folk svälter ihjäl. Herregud, jag har ju hela livet framför mig. Jag kan göra vad jag vill med mitt liv, medans folk dör av fattigdom, svält, sjudomar, krig, hat, bara några timmar bort. 
 
Det finns så många saker som jag har otroligt starka åsikter om, och jag vet att jag brukar dra på mig en och annan fiende när jag börjar att diskutera saker och ting.

Vi lever i en värld som håller på att slitas i tusentals bitar, och vi sitter bara och passivt tittar på. Vi väntar på våran undergång utan att egentligen göra så mycket åt det. Kommer vi någonsin att kunna se varandra i ögonen och säga "Det här är det bästa vi kan göra av det vi har att leva av och med"? Människan som ska vara smartast, överlägsen alla andra arter som lever. Människan som har blivit jordens härskare. Vem är det egentligen som förstör den planet som alla livsformer bor på? Är det orangutangerna på Borneo och Sumatra som ständigt får sina skogar skövlade? Är det sjöfåglarna, fiskarna och bottendjuren i haven som lever bland tonvis av olja? Är det björnarna, lon, järven och vargarna som blir jagade och skjutna i våra skogar för att de anses vara för många i antal när det i själva verket borde vara så att de ska ÖKA i antal för att trygga arternas framtid? Är det gatubarnen i Etiopien?

I själva verket så är det pengar som styr. Med pengar kommer makt och med makt kan man tydligen göra rätt mycket. Skrämmande är att de som ofta sitter på en hög med cash också är ganska så retarded, tar hjälp av personer med "bättre vetande", makt, och vips så har de blivit livsfarliga och pengatäta bombtillverkare, krigsherrar  eller världspoliser.

Även den dummaste man/kvinna kan vara rik, men det betyder inte att han/hon ska ha något att säga till om för det.. Här tjatar människor om vargarna, att de ska vara farliga. Föräldrar vill inte låta sina barn gå längs med skogen på väg till skolan tidigt på morgnarna och sent på kvällarna. Jag skickar hellre mitt barn ensamt genom skogen vilken tid på dygnet det än må vara, än att låta barnet gå ensam genom stan! Jag låter hellre ungen GÅ längs med skogsvägen till skolan än att sätta honom/henne på bussen och skeppa ut stackarn i trafiken där det dör människor hela tiden.

Djurhållning sen då. Hur sköts djur idag? Hur ofta sparkas hundar och katter ihjäl på gatorna i Sverige? Bonden i låt säga Rättvik, föder upp köttdjur. Har ett kontrakt med något företag nere i Uppsala eller Stockholm eller Malmö, varför inte Lund. Istället för att skeppa djuren i stora lastbilar genom halva landet för att sedan bli slaktade någonstans i Stockholmsregionen borde man väl då kunna skona djuren till den milda grad att de ska slippa bli halvt ihjälmosade och dödsstressade, varför inte ta djuren till närmaste slakteri, t.ex. Ickholmen och göra slut på de stackars djurens lidande lite mindre vanärat? Varför ska man ha ihjäl så många köttdjur när det slängs tonvis med kött varje dag ändå? Och trots den enorma överkonsumtion av slakt så svälter ändå folk ihjäl varje timme, minut ,sekund i andra delar av världen, är det rättvisa det? Överklassjukdom - Fetma. Folk äter ihjäl sig medans andra sitter och blir glada över fem riskorn att ge till sina tre undernärda döttrar. Jag blir så arg på hur allting är, jag blir så arg att det inte är mer som görs åt såna situationer. Hur kan det komma sig att folk ska få äta tills de nästan spricker medans andra ska se sina barn, föräldrar, släktingar, vänner, grannar svälta ihjäl? Är det inte rent ut sagt FÖRDJÄVLIGT att inte mer händer? Vi har ju så jävla stor köttindustri, herregud.. Borde man inte kunna skicka de där 500 000 korna, som ändå inte äts upp och blir slängda i våra bruna kompostpåsar annars, till de som inte har mat att ge till sina familjer?

Jag är hycklare, för jag gör inte världen till en bättre plats jag heller. Jag äter kött på Mc Donalds som troligtvis har suttit på en ko som blivit halvt sönderslagen av folket som hanterar den vid slaktområdet, jag köper frukt på Hemköp från någon farm nere i Afrika där folk arbetar ihjäl sig för att plocka frukten varje dag, jag shoppar kläder som något stackars barn har gjort för billig lön, jag köper smycken som säkerligen innehåller material som någon har dödat för att komma åt.. Jag skulle kunna köpa kött från en lokal slaktare, handla mina äpplen hos tanten som ha egenodlade grönsaker från sitt självhushåll till försäljning, jag skulle kunna kolla att kläderna jag köper inte är gjorda av barnarbetare, skulle kunna avstå från all inhandel av smycken med opålitlig bakgrund. Jag skulle kunna stå upp och säga att jag minsann tänker stå emot, at jag inte behöver bidra till industrin som jag anser som fel. Jag tänker inte säga: "Men det spelar ju ingen roll om jag gör det, för då är det ju ändå bara jag". Ensam är faktiskt stark, och om en person någon gång börjar så har man ju första länken i den viktiga kedjan bildad..

Världen är bra fucked up alltså, och jag vill egentligen inte leva i den!

Å fy fan vad länge jag har skrivit nu..
Over and Out//

Kommentarer:
Postat av: ulrika_m

Öhh ... tyckte du skrev i början av inlägget att du aldrig har något vettigt att säga??? Det här var det vettigaste jag hört på länge! Du har alldeles rätt i att varje person kan välja att bidra till att förstöra världen och vår framtid, eller välja att göra något åt det. Många små steg tar oss en bra bit i rätt riktning. Stor kram på dig, du vettiga, underbara människa.

Postat av: Skräptanten

Fan vad suverän du är! Tillsammans ska vi göra världen bättre. Scrappers unite!
Massor med kramar

2007-08-14 @ 23:42:33
URL: http://www.pappersvinden.se/skraptanten

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits